Urpremiär på Kallt som Fan

Foto: Bes Rakthai

För precis 60 år sedan kom en ensam man till Göteborg på en armébåt från Ghana. Det är startskottet på berättelsen om Chief Okotobridgwa, en kubolor (nomad) och musiker som genom musiken blev en del av den svenska jazzscenen på 60-talet. 

Den 29 september är det urpremiär på monologen Kallt som Fan av Chief Okotobridgwas son, Stevie Nii-Adu Mensah. En monolog som berättar om Chiefs möte med Sverige i ett kallt och annorlunda land. 
Vi bad Stevie svara på tre snabba frågor, så här en månad innan premiären. 


Foto: Jonas Olson
Vem är Stevie Nii-Adu Mensa?

Jag är en passionerad, rastlös storyteller som brinner för att berätta de underskattades historier. Jag vill arbeta i alla olika konstformer som jag känner är intressanta och där jag når ut.


Varför har du valt att bo i Ghana?
Jag har valt att bo i Ghana främst på grund av att alla mina rötter odlades och växte där, och för att jag själv växte upp som om jag bodde i Ghana (fast jag bodde i Bromma), med ghananskt språk, lek, och musicerande hemma på Grundtvigsgatan. Det gjorde att jag kände mig malplacerad när jag väl började i skolan, men så fort jag besökte Ghana så föll polletten ner, och nedräkningen till att flytta hem hade börjat.

Varför vill du berätta om din pappa?
Min Pappas historia vill jag berätta för att han själv så ivrigt berättade den för mig i episoder från när jag var liten tills jag blev vuxen. Jag blev lika fascinerad varenda gång han berättade om sina tidiga dagar i Göteborg på 1950-talet, hur han stack ut vart än han gick och hur han blev accepterad i 1960-talets jazzscen i Stockholm efter att ha turnerat med ett stort gäng esteter. Och inte minst om hur han uppnådde drömmar som han inte hade den ringaste tanke på att försöka komma nära under de år han ännu trekkade runt i Guldkusten (Ghana) med otroligt mycket överskottsenergi... Jag såg mig själv i pappa... Som liten, som nu, på gott och ont, och jag tror inte att han skulle vilja något mer än att hans yngsta son gestaltade honom. Något som jag tycker är berikande och nästan fungerar som terapi.



Kallt som Fan är en monolog om en specifik och speciell person, men också en del av en större berättelse om den afrosvenska historien. 

Urpremiär den 29 september kl 18 på Teater Pero i Stockholm. Begränsat antal platser, så försäkra dig om en biljett genom att förköpa din här.

På Youtube finns en fin inspelning med highlifemusik - en riktig pärla! Chief Okotobridgwa medverkar på slagverk (han är markerad med pil på bilden). 

Länk till musiken på Youtube

Kommentarer