I sommar får den framväxande skulpturparken på Djurgården sin tredje fasta skulptur, ett verk av den brittisk-nigerianske konstnären Yinka Shonibare. Skulpturparken utvecklas och drivs av Prinsessan Estelles Kulturstiftelse. Jag blev så otroligt glad när jag fick vetskap om valet av konstnär, då Yinka Shonibare är en av mina absoluta favoritkonstnärer.
Genom att använda waxprints, de batikliknande tygerna som blivit så intimt hopkopplade med den afrikanska kontinenten, lyfter Yinka Shonibare frågor om kulturella koder, historieskrivning och identiteter. Mångbottnat och skickligt lyfter han fram det skenbart igenkänningsbara men får oss samtidigt att stanna till och ifrågasätta vad det är vi ser.
Yinka Shonibare framför sitt verk "The british library" från 2014, foto: Oliver Cowling, Tate Photography |
Ett av mina favoritverk är "The British library", en installation med över 6000 bokband, klädda i olika waxtyger. På bokryggarna syns namnen på personer som är första eller andra generationens invandrare i Storbritannien. Personer som på olika sätt bidragit till landet inom olika områden. Men bokryggarna bär också namn på personer som helt motsatt sig migration. Migration uppstår av många olika skäl och många olika röster måste höras i diskussionen.
Yinka Shonibares har ett skarpt sätt att slå hål på kulturella stereotyper och lyfta frågor om etnicitet och kolonialismens fortsatta påverkan på våra relationer. Han kallar sig själv en "postkolonial hybrid" och menar att waxtygerna kan ses som en metafor för migration och säger att tygerna har en förmåga att vara holländskt, indonesiskt och afrikanskt på samma gång.
När jag tänker på de ekonomiska krafter som en gång styrde över världshandeln och gjorde att tygerna fick en afrikansk identitet, känns det lite ironiskt, men också på något sätt logiskt, att det idag är Kina som är den stora giganten vad gäller produktion av waxtyger. Över 80% av alla de tyger som buntas ihop under beteckningarna Afrikanska batiktyger/waxtyger trycks i Asien och då främst i Kina. Frågor kring ursprung, identitet, påklistrade etiketter och komplexa sammanhang blir alltid fler, ju mer man lär sig. Desto gladare blir vi för att vi från och med den 2 juni 2022 kommer att få ta del av ett av Yinka Shonibares verk på en offentlig plats mitt i ett av Stockholms vackraste områden, fyllt av historia.
Mer om waxtygernas historia kan du läsa på vår hemsida.
Våren 2020 skrev jag också ett bloginlägg om waxtyger och hur man kan veta var det är producerat.
"Maskeradbalen" ett filmkonstverk av Yinka Shonibare från 2004 om mordet på Gustav III, gjord i samverkan med SVT och Moderna museet. |
Kommentarer
Skicka en kommentar