Svetstrollkarl och fågelman!

Xavier Sayago i sin ateljé utanför Ouagadougou, Burkina Faso

Här står Xavier Sayago i sin ateljé i Tanguin Dassouri, en liten by utanför Ouagadougou, Burkina Fasos huvudstad. Varje detalj i ateljén är genomtänkt och Xavier har gjort det mesta av bygget själv. Bilden tog jag vid mitt senaste besök i Ouagadougou förra våren. Det var lite magiskt att få se ateljén stå klar när jag tidigare bara hört om allt hans arbete med att bygga och få det i ordning. Och kanske är det så att han förtjänar sitt namn som "wizard welder" av flera anledningar?!

Xavier Sayago är en av de konstnärer som Just Africa länge har samarbetat med. Första gången jag stötte på hans konst var 2007, då jag blev helt kär i en väggskulptur som fanns i ett galleri i Ouagadougou. Den fick följa med hem i bagaget och galleristen gav mig kontaktuppgifter till Xavier. Sedan dess har Xavier haft flera utställningar hos oss i butiken och försett oss med många fantastiska skulpturer under årens lopp.

Xavier berättar själv att han älskar att ge liv åt den döda metallen. Jag är fascinerad av den rörelse han får in i sina figurer, hur man ser hur raskt de går, kanske tyngda av vardagsproblem eller bara målmedvetna på väg framåt? Eller hur fåglar och danskerskor svävar och snurrar.

Xavier har haft många utställningar runtom i Europa och också hållit workshops för barn och unga i kreativt skapande. Men för att kunna resa måste han också sälja på hemmaplan och det har idag blivit väldigt tufft. De många terrorattentaten som landet nu upplever har i princip tagit död på turismen och konst har blivit väldigt svårt att sälja.
Xavier försöker istället bygga upp ett litet hönseri men hade i våras oturen att drabbas av fågelinfluensan och alla hans höns fick avlivas. Så nu måste han börja om från början igen, vilket kräver investeringar. Vill du köpa en skulptur och på det sättet samtidigt vara med och ge en grundplåt till det nya hönseriet, så kontakta oss - vi har några av Xaviers skulpturer i lager
Så mycket rörelse och uttryck i Xaviers skulpturer!

En av flera MC-åkare som Xavier Sayago gjort.

Danserska

Väggmask

Väggmask
 

Gården med ateljé och utställningslokal

Hönorna trivs också i ateljén



Kommentarer