Indigo stories




Indigotyger är en del av den textila historian i Västafrika. Textil står för så mycket och har så många berättelser om vem man är, var man kommer ifrån, vilken status man har och vad man vill förmedla. För några år sen intervjuade jag några av Just Africas leverantörer i Burkina Faso om deras relation till indigo. Frågan var; vad betyder indigo för dig? 



”När jag bär kläder av indigo känner jag mig stolt. Det är att stå upp för vår kultur och de kvinnor som gör dessa tyger.” 


Aissatou Yameogo (smyckes-hantverkare och driver en butik med konsthantverk i Ouagadougou, Burkina Faso)

 


”Jag lever genom indigo. Och indigon lever med mig. Indigo är helande. Det är också generationers kunnande och kunskap.”  

 
Martime Some textildesigner, driver märket Kazi’s Design

 

 

 

 

  ”Jag känner min identitet som afrikan eller Samo, beroende på vilket tyg jag bär. Är det ett tyg från Elfenbenskusten, känner jag mig som afrikan, men är det ett tyg från min egen folkgrupp Samo, så känner jag mig som Samo” 

Christine Ki, textilhandlare på marknaden St Camille i Ouagadougou

 

 

”-Indigo är tradition.
– Vad är tradition frågar jag.
- Det är något som fanns där när vi föddes, som man gjort i generationer och ska lämna vidare till sina barn. Man köper indigotyger och sparar. Sen ger man det till sin dotter när hon gifter sig. Eller en äldre kvinna kan ge till en ung kvinna som får sitt första barn. Det markerar något stort i livet” 
 Clemence Ki (dotter till Christine)

Kika gärna in i vår nätbutik och se vilka indigotyger vi har i lager

 

Kommentarer